Zaujímavosti na Novom Zélande 1. časť

11.08.2019
Nový Zéland
Nový Zéland

Na Nový Zéland som prišla kvôli môjmu partnerovi, ktorý tu žije už 10 rokov. Mám turistické víza na 9 mesiacov a je úžasné si s ním vyskúšať normálny život, nielen ten dovolenkový. Popritom spoznávať krásnu prírodu, ľudí a niektoré fakt zaujímavé skutočnosti, ktorých je naozaj dosť, a preto bude rozdelený článok na viac častí.

Tak poďme na to :)

Začnem vecou, ktorá proste je pre mňa maximálne nepochopiteľná a krútim hlavou nad tým, kto toto vymyslel? Okná sú otváravo-sklopné zo spodnej časti rámu. Nemôžete sa normálne pozrieť von z okna, lebo si udriete čelo a umažete sklo. Pozeráte vlastne dole a umývanie z vonkajšej strany je priam nemožné. Ak vás práve napadol magnetický stierač, tak ten robil čmuhy. Okná majú hore takú pružinu, ktorá, keď tam nie je alebo sa opotrebuje, neviete regulovať ani na koľko bude okno otvorené. Kto toto vymysleeeel? 🤣

Okná na Novom Zélande
Okná na Novom Zélande

Ja mám mega fóbiu zo smrti a na Slovensku sa mňa dušičky, teda vôbec netýkajú, lebo by som mala depresiu asi týždeň. Tu? Tu sa chodím na cintorín prechádzať, kochám sa pekným výhľadom a je to aj pekná cesta do obchodu.  Ja sa nachádzam v západnej časti Aucklandu, ktorá sa volá Sunnyvale. Je tu najväčší Zélandský cintorín a hrobové miesta sú tu na urničky s kameňom aj bez. V dolnej časti cintorínu nájdete najstaršie hroby, ktoré sú veľmi podobné tým našim slovenským a pokrývajú asi 5% z celého cintorínu. Hroby sú tu veselé a nájdete na nich reťaze z mušli, farebné vrtuľky, imelá, umelé kvety, sošky, vianočnú dekoráciu, koberce a večer na nich svietia rôzne farebné led svetlá. Čo ma však veľmi prekvapilo je, že ľudia, rodiny, priatelia sa schádzajú pri hroboch a piknikujú pri nich, veselia sa alebo proste len tak kvákajú. Z celého cintorínu je jeden krásny veľký park s množstvom lavičiek, krásnej zelene a panoramatickým výhľadom na centrum mesta.

Hroby na ktorých Maori piknikujú
Hroby na ktorých Maori piknikujú
Bosí ľudia v obchode
Bosí ľudia v obchode

Tu je teraz zima, ale počas teplejšieho obdobia 18°C a viac kiwici chodia bosí. Je jedno či si v bare, v obchodnom centre, v parku, na túre proste majú na háku. Keď sa ochladilo, tak mali na nohách žabky, a tak zvláštne sa v nich potácali akoby vôbec neboli zvyknutí nosiť aspoň nejaké topánky. Neraz som videla aj cudzincov, ako si osvojili tento štýl bosenia

Ďalšou zaujímavosťou na kiwikoch je ich tetovanie, ktoré sa volá KIRITUHI (koža a umenie). Hlavne Maori sú potetovaní, a ak ste prepadli tomuto spôsobu skrášľovania sa, tak zaručujem vám, že tu s jednou tetovačkou ,,zo žuvačky" určite odídete. Symboly a znaky majú svoj význam a viac sa o tom môžete dočítať priamo z článku tetovacieho štúdia TU. Veľmi pekné motívy tu nájdete a mňa tiež láka si dať takú malú tetovačku. Možno henou papradie aaaa uvidím, zase vymýšľam. To najzaujímavejšie príde teraz. Ženy dokonca aj v politike majú potetované brady TA MOKO rôznymi znakmi. Vraj sa tak vracajú k svojim koreňom a symboly na brade majú rôzne významy a určujú aj k akému kmeňu patria. Tetovanie tváre sa považuje za posvätné a kedysi sa tým poukazovalo aj na spoločenské postavenie danej osoby. Ak chcete tetovanie Maori, tak to nie je za hodinku ani dve, pretože každé tetovanie je jedinečné a robia ho skutoční umelci.

Tetovanie Maori
Tetovanie Maori

Počasie je tu naozaj úžasné, pretože tu sú z môjho pohľadu uzimenej slovenky iba dve ročné obdobia, a to leto a upršaná jar. Teraz je zima a najchladnejší deň sme zažili asi v strede júla a bolo 11°C inak sa tu hýbu teploty okolo 15°C. Dosť prší a buď, že prší vkuse niekoľko dní (to je nuda) alebo veľmi premenlivo slnko s dažďom. To premenlivé počasie si veľmi obľúbite, keď ste nadšenec dúhy, ako ja. Dúhu tu vidieť skoro každý deň, je velikánska, hrubá, dlho vydrží a vždy mi vyčarí úsmev. Slnko je tu veľmi silné až pálivé a treba si dávať 50 SPF na tvár ak nechcete rýchlo zostarnúť alebo mať pigmentové škvrny. Keď je tu slnečno, pocitová teplota ide o cca 5°C hore. Takže aj v zime sa tu dá prechádzať v tričku ako ja dnes. V lete sú bežné teploty 24°C, ale veru málo to nie je, pretože keď úraduje spomínané slnko, tak na pocit máte 30°C a fakt páli. V noci počas zimy idú teploty na cca 7°C a v lete minimálnu teplotu som zažila asi 16°C.

Reďkovka vypestovaná v zime
Reďkovka vypestovaná v zime

V severnej časti Nového Zélandu môžete pestovať niektoré druhy zeleniny a byliniek celý rok. Takže reďkovky, jarnú cibuľku a bazalku som si zasadila v strede zimy akoby nič a vôbec ju nemusím polievať, lebo o všetko sa postará príroda.

Keby ste sa ma opýtali aké kvety sa mi páčia, tak poviem ľalie a tu ich rastie požehnane. Rastú ako burina a strašne rýchlo. Každý týždeň ich niekoľko vyšklbem. Vyšklbala som tu už asi 700€ ak nie viac. Ľalia je totiž toxická pre okolité rastliny a aj zvieratká. Aj napriek tomu, že tu je ľalia burina, kvetinárstva ju predávajú za 8-25 NZD/kus.

Práve ste sa dozvedeli prvých sedem zaujímavostí zo života na Novom Zélande, a ak sa vám tento článok páčil, tak budem rada, keď napíšete, čo vás najviac zaujalo.

Krásny deň prajem  :)

© 2019 Ekolife Store -. Všetky práva vyhradené.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky